خودرو تصادفی

صفر تا صد راهنمای خرید ماشین تصادفی

راهنمای-خرید-ماشین-تصادفی

خرید و فروش خودروهای تصادفی با اهداف مختلف، یک امر رایج در اکثر کشورها است. تا جایی که برخی کشورهای توسعه‌یافته مانند آمریکا یا در حال توسعه مانند امارات متحده عربی از فروش خودروهای تصادفی به شکل بین‌المللی به‌منظور صادرات نیز استفاده می‌­کنند. فروش خودرو تصادفی دارای دلیل مشخصی است.

زمانی که شخصی با خودروی خود تصادف می­‌کند، درصورتی‌که حجم خسارت روحی و روانی ناشی از تصادف زیاد باشد، تصمیم به فروش خودرو می­‌گیرد. اما در بین خریداران خودروهای تصادفی دلایل مختلفی وجود دارد. برخی از این دلایل عبارت‌اند از:

  •  مناسب بودن قیمت خودروهای تصادفی در مقایسه با نمونه‌های سالم و تعمیر شده
  •  تأمین قطعات خودروهای خود از قطعات سالم خودروهای تصادفی
  • تعمیر و فروش خودرو تصادفی که این امر به‌واسطه حاشیه سود مناسب این خودروها موضوعی رایج است

چالش خرید ماشین تصادفی

خرید یک ماشین تصادفی با مدل بالاتر و در رنج قیمت مدنظر خریداران می‌­تواند یکی از گزینه‌­های پیش رو برای خریداران ماشین باشد. خودروهای تصادفی که به‌صورت اصولی بازسازی شده باشد، بدون هیچ مشکلی برای مصرف‌کننده قابل استفاده روزمره است. این خودروها در بازار با اختلاف قیمت 10 الی 15 درصدی و حتی در مواردی متناسب با نوع خودرو تا 20 درصد با خودروهای معمول بفروش می­‌رسند.

بدون شک خرید خودرو تصادفی چالش­‌های زیادی به همراه دارد و تصمیم‌گیری در مورد خرید آن دشوار است.

هنگام خرید یک ماشین تصادفی چه سوالاتی به ذهن خریدار می‌­رسد؟

  • آیا خودرو پس از تعمیر به‌قدری مناسب خواهد بود که امکان استفاده روزمره و بدون دردسر را داشته باشم؟
  • شدت تصادف چقدر بوده است؟
  • خودرو تا چه حد تعمیر شده و چه تعمیراتی باقی ‌مانده است؟
  • هزینه تعمیر تقریبا چقدر است؟

اما آیا فروشنده جواب سوالات شما را صادقانه خواهد داد؟ اینجاست که باید اولین و مهم‌­ترین قدم را برای خرید خودرو تصادفی بشناسید:

خرید خودرو تصادفی کارشناسی نشده ممنوع

یک نکته مهم هنگام خرید خودرو تصادفی این است که فقط به نظرات فروشنده اتکا نکنید و حتما از کارشناسان متخصص کمک بگیرید. ممکن است با خود بگویید که خودروی تصادفی ارزش هزینه برای کارشناسی ندارد. در صورتی که بررسی وضعیت فنی خودروی تصادفی و یا وضعیت خودرو قبل از تصادف از نظر رنگ‌شدگی یا سایر ایرادها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است چرا که این موارد در تعیین هزینه‌های موردنیاز برای تعمیر خودرو و یا ارزش‌گذاری خودرو برای فروش دارای اهمیت بالایی است.

بنابراین، مهم نیست که خودروتان را از آشنا می­‌خرید یا غریبه. کارشناسی خودرو با کمک کارشناسی ماهر و مسلط به ماشین­‌های تصادفی امری ضروری است. پیشنهاد می­‌شود کارشناس انتخابی، مورد اطمینان خودتان باشد و یا کارشناسی توسط یک شرکت متخصص در این امر انجام شود.

نکاتی که باید هنگام انتخاب کارشناس خودرو به آن توجه کنید:

  1. کارشناسی خودرو تصادفی مستلزم تجربه طولانی در امر خرید و فروش خودروهای تصادفی یا فعالیت در حوزه تخصصی تعمیرات بدنه (صافکاری و نقاشی خودرو) و همچنین دانش نسبی در حوزه فنی خودرو است؛ بنابراین کارشناسی را انتخاب کنید که در این امر دارای تجربه مناسبی باشد.
  2. در صورت برون‌سپاری کارشناسی به شرکت‌ها، شرکتی را انتخاب کنید که برگه گزارش آن دارای مدت زمان ضمانت بیشتری باشد. زیرا مشکلات ماشین تصادفی ظرف یکی دو روز مشخص نمی‌­شود. پس کارشناسی که مدت زمان ضمانت بیشتری برای کارشناسی دارند و حتی آن را تحت پوشش بیمه قرار می‌­دهند، مناسب‌­تر هستند.
  3. کارشناس انتخابی شما دارای بیشترین تعهد خسارت پرداختی باشد. در این صورت اگر خودرو شما دارای مشکلی باشد که کارشناس به آن اشاره‌­ای نکرده است، کارشناس ملزم به پرداخت بخشی از هزینه­‌های آن است.

نکاتی که باید هنگام خرید خودرو تصادفی به آن توجه کنید:

حتما باید بدانید که ماشین از کدام قسمت تصادف کرده است! تصادفات ماشین از قسمت­‌های مختلف می‌­تواند تاثیر بسزایی بر روی هزینه‌­های شما داشته باشد. برخی از تصادفات ممکن است ظاهری فریبنده داشته باشند و پس از خرید خودرو متحمل هزینه­‌های گزاف گردید.

اگر ماشین چپ کرده باشد یا تصادف از قسمت پشت یا طرفین ماشین صورت گرفته باشد، به‌احتمال زیاد موتور و گیربکس خودرو سالم خواهد بود که این امر سبب سهولت کار شما در بازسازی خودرو خواهد شد. همچنین هزینه‌­های تعمیر صرفا مربوط به تعمیر آسیب‌دیدگی‌های بدنه خواهد بود.

اما اگر ماشین از جلو تصادف کرده باشد، ابتدا باید خودرو را از نظر بدنه و سلامت فیزیکی تعمیر کنید و بعد از آن مشکلات مربوط به موتور را بررسی کنید. زیرا به‌احتمال زیاد بر اثر تصادف قطعات داخلی ماشین نیز دچار آسیب شده‌­اند (موتور و گیربکس در اکثر این تصادفات آسیب می­‌بینند و احتمال سالم بودن آنها در تصادفات جلو بسیار کم است).

همچنین ضربه به شاسی جلو و عدم بازسازی اصولی آن سبب مشکلات کنترل‌پذیری ماشین خواهد شد.

چگونگی-خرید-ماشین-تصادفی

هزینه تعمیر خودرو تصادفی

برای تخمین هزینه‌های خودرو تصادفی باید به سه نکته توجه داشته باشید:

1. سلامت موتور و گیربکس ماشین تصادفی

حتما وضعیت سلامت موتور و گیربکس را چک کنید؛ زیرا در اکثر مواقع فروشندگان خودروهای تصادفی وضعیت آنها را سالم تلقی می­‌کنند!

برخی از قسمت­‌های دارای اهمیت بالا که نشانگر وضعیت سلامت موتور یا گیربکس هستند و در صورت خرابی نیاز به هزینه‌­های بالا برای تعمیر آنها است عبارت‌اند از:

پوسته گیربکس، کارتل موتور، کمپرسور کولر، ECU خودرو (کامپیوتر خودرو)، وضعیت سیلندر و سرسیلندر خودرو و…

2. وضعیت بدنه خودرو قبل از تصادف

از فروشنده جویا شوید که قبل از تصادف وضعیت بدنه ماشین به چه صورتی بوده است؟ چرا که این امر در قیمت­‌گذاری خودرو تصادفی تعمیر شده دارای اهمیت بسیاری است. برای مثال درصورتی‌که خودرو دارای تصادف از بغل باشد و تنها درب‌­ها، ستون یک طرف یا بخشی از سقف تعمیر و رنگ شود، از نظر قیمت با یک خودرو تمام‌رنگ در بازار دارای تفاوت قابل توجهی است.

3. آپشن‌های خودرو

آگاهی از آپشن‌های خودرو نیز ضروری است. ممکن است فکر کنید که خرید برخی از قطعات خودرو هزینه آن‌چنانی ندارند و به آنها اهمیت ندهید. اما باید بدانید هزینه‌­هایی مانند نصب ایربگ جدید یا تعویض چراغ‌های خودرو به خودی خود هزینه قابل توجهی دارد و نباید این مشکلات را نادیده بگیرید.

معاینه فنی خودرو تصادفی معتبر نیست

اگر خودرو تصادفی معاینه فنی داشته باشد، بلافاصله بعد از ثبت تصادف در سامانه پلیس معاینه فنی آن هم باطل می‌شود؛ بنابراین خودرو تصادفی را الزاما بعد از تعمیر آن توسط فروشنده بخرید؛ زیرا هزینه تعمیر آن بسیار بالا است؛ مگر اینکه خودتان قصد تعمیر آن را داشته باشید.

مواظب خودروهای سرقتی باشید!

زمانی که خودرویی با نام تصادفی و قیمت بسیار پایین‌­تر از بازار را مشاهده می‌­کنید؛ قبل از اقدام به خرید، برگه سبز خودرو را چک کنید و اطلاعات فروشنده را با اطلاعات ذکر شده در این برگه تطبیق دهید. زیرا در بسیاری از موارد، سارقان خودرو برای خلاص شدن از شر ماشین سرقتی آن را به قیمت بسیار پایین‌تری در بازار به فروش می­‌رسانند.

راهنمای خرید ماشین تصادفی

پس از دقت در تمامی موارد ذکر شده باید نتیجه به دست آمده را جمع‌­بندی کنید تا بتوانید خودرو تصادفی را خریداری کنید که نیازمند صرف زمان کمتری به‌منظور تعمیر خودرو باشد. همان‌گونه که ذکر شد خودرویی که تصادف از پشت یا طرفین داشته، جزو گزینه­‌های مناسب است. همچنین خودروهایی که هنگام فروش از عنوان “روشن حرکت” در توضیحات آنها استفاده می‌­شود نیز یکی دیگر از گزینه‌­های مناسب برای خرید خودرو تصادفی است.

هنگام بررسی ماشین موردنظر دقت کنید که تعمیرات سیستم تعلیق، ترمز و هدایت خودرو بسیار هزینه‌­بر است. پس از سالم بودن آن‌ها اطمینان حاصل نمایید. بعلاوه، شیشه جلو و قطعات تعویض شده توسط فروشنده نیز از کیفیت قابل قبولی برخوردار باشد.

در نظر داشته باشید احتمال متحمل شدن هزینه‌های پیش‌بینی نشده برای تعمیر خودرو تصادفی وجود دارد؛ بنابراین حتما مبلغی را به این تعمیرات احتمالی اختصاص دهید.

در صورت رعایت این موارد و انتخاب کارشناسی ماهر می­‌توانید و ریسک خرید خودرو تصادفی را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهید.

درضمن، برای کارشناسی خودروهای تصادفی می‌توانید از خدمات شرکت مزایده‌گر نیز استفاده نمایید. خودروهای تصادفی توسط کارشناسان متخصص آن حوزه کاملا کارشناسی و جزئیات آن منتشر می‌شود. شما با اطمینان کامل می‌توانید یک خرید مطمئن، امن و رضایت‌بخش را تجربه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا