شرایط و قوانین

قوانین کلی

  • این شرایط و ضوابط بر تمام اقلام ارائه شده برای خرید و فروش، توسط شبکه مزایده‌گر در سراسر کشور ایران حاکم است.
  • تمامی قوانین و خدمات ارائه شده در بخش قوانین شبکه مزایده‌گر ممکن است بروز رسانی بشوند و همواره تاریخ و زمان آخرین بروزرسانی نمایش داده خواهد شد و کاربرانی که از خدمات این سایت استفاده می‌کنند، همواره باید نسبت به آخرین تغییرات این قوانین مطلع باشند و قبل از استفاده از خدمات سایت قوانین مربوطه را بررسی بنمایند در غیر این صورت بروز هرگونه مشکل برعهده کاربر خواهد بود.
  • این وب‌سایت دارای محتوایی حاوی اطلاعات، خدمات، محصولات، تصاویر و...می‌باشد. شما تصدیق و موافقت می‌نمایید که محتوا و هر بخش حاوی اطلاعات اختصاصی و محرمانه است که توسط مالکیت معنوی حفاظت شده و در صورت استفاده قابلیت پیگرد قانونی را دارد. همچنین تمامی چاپ و نشر محتوا و مالکیت معنوی و علائم تجاری و علائم خدمات و ثبت اختراع این مجموعه با ذکر منبع صورت گرفته و درصورت استفاده دیگر توانایی پیگرد قانونی دارد و مالکیت تمام علائم تجاری و علائم خدمات در این وب‌سایت در اختیار مجموعه شبکه مزایده‌گر می‌باشد.
  • محتوای موجود در سایت فقط برای استفاده عمومی بوده و این اطلاعات با ذکر منبع قابلیت دانلود و پرینت و استفاده شخصی دارد اما هرگونه استفاده تبلیغاتی یا استناد تبلیغاتی از آن غیر مجاز بوده و شما تایید می‌کنید هیچ‌گاه از اطلاعات مزایده‌گر برای استفاده‌های تبلیغاتی و غیر مجاز، استفاده نخواهید کرد.

شرایط عمومی شرکت در مزایده

  • در صورتی که برنده مزایده از قبول کردن نتیجه مزایده امتناع کند، نفر دوم (به شرطی که اختلاف قیمت نفر اول و نفر دوم بیش از قیمت پایه نباشد) به عنوان برنده مزایده اعلام شده و همچنین سپرده نفر اول به نفع مزایده‌گزار ضبط خواهد شد. این امر جهت عدم ایجاد اختلال در روند مزایده بوده و مزایده‌گر تایید می‌نماید که شبکه مزایده‌گر چنین اختیاری را دارد.
  • به شخصی که بهای پیشنهادی او در مرتبه دوم قرار دارد به شرطی ابلاغ می‌شود که تفاوت بهای پیشنهادی او با برنده مزایده از مبلغ سپرده شرکت در مزایده بیشتر نباشد در غیر این صورت رجوع به او ممنوع می‌باشد. «تبصره 1 ماده 27 آیین‌نامه معاملات دولتی»
  • شرکت در مزایده و دادن پیشنهاد به منزله قبول امتیازات و تکالیف دستگاه مزایده‌گزار می‌باشد. دستگاه مزایده‌گزار در صورتی که ذکر شرایط خاصی را لازم تشخیص دهد می‌تواند در متن آگهی و برگ شرایط و مشخصات درج نماید به طوری که عموم داوطلبان قبل از تسلیم پیشنهاد از مفاد آن اطلاع حاصل کنند، ولی منظور داشتن امتیازات جدید برای برنده مزایده، هنگام انعقاد قرارداد یا اجرای قرارداد به هر عنوان ممنوع می‌باشد.(ماده 8 آیین‌نامه معاملات دولتی)

پرداخت‌ها

  • پرداخت آفلاین سپرده شرکت در مزایده از زمان شروع مزایده و تا ساعت 12 آخرین روز اداری مزایده امکان پذیر خواهد بود. مجموعه مسئولیتی نسبت به اعمال پرداخت‌های بعد از زمان اعلام شده نخواهد داشت و مزایده‌گر تایید می‌نماید که در صورت انجام پرداخت پس از زمان اعلام شده، نسبت به شرکت در مزایده مد نظر خود هیچ گونه ادعایی نداشته باشد.
  • مبلغ 1% قیمت پایه کالای مورد مزایده در مزایدات از طرفین(هرکدام 0.5%) به عنوان کارمزد خدمات ارائه شده اعم از کارشناسی کالای مورد مزایده و استفاده از پلتفرم برگزاری مزایده، دریافت خواهد شد و تا زمانی که مبلغ مورد نظر به طرف مشخص شده پرداخت نگردد، اطلاعات برنده مزایده به مزایده‌گزار اعلام و ارسال نخواهد شد.
  • تمامی سپرده‌های مزایدات بجز نفر اول, دوم و سوم مزایده، نهایتا ظرف 24 ساعت کاری بعد از مزایده به کیف پول حساب کاربری‌شان در سامانه واریز می‌شود و پس از اعلام پذیرفتن مزایده توسط مزایده‌گزار، که نهایتا ظرف 24 ساعت کاری بعد از مزایده انجام خواهد شد، با وارد شدن نفر اول مزایده به مراحل تسویه حساب، سپرده نفر دوم مزایده نیز به کیف پول حساب کاربری‌ وی در سامانه واریز می‌شود.
  • هزینه‌های جانبی کالاهای مورد مزایده اعم از عوارض، بیمه نامه، مالیات بر درآمد و ... در خصوص مزایدات اشخاص حقیقی و اشخاص حقوقی به عهده مزایده‌گزار و در خصوص مزایدات دستگاه‌ها و ارگان‌های دولتی، به عهده مزایده‌گر می‌باشد

حساب کاربری

  • پس از تکمیل فرایند عضویت در شبکه مزایده‌گر، نام کاربری و رمز عبور کاربر در شبکه مزایده‌گر فعال شده و مسئولیت حفظ نام کاربری و رمز عبور و تمامی فعالیت‌هایی که توسط آن حساب کاربری صورت می‌گیرد به عهده کاربر خواهد بود. همچنین کاربر متعهد می‌شود که:
    • (الف) هرگونه استفاده غیر مجاز از نام کاربری و رمز عبور یا هرگونه نقض امنیتی دیگر را فورا به شبکه مزایده‌گر اطلاع دهد و نسبت به تغییر رمز عبور خود اقدام فرماید.
    • (ب) کاربر می‌بایست پس از پایان هر نشست، از حساب خود خارج ‌شود. در صورت عدم رعایت موارد امنیتی حساب کاربری، شبکه مزایده‌گر در قبال هرگونه ضرر و زیان ناشی از عدم رعایت این موارد مسئولیتی نخواهد داشت.
  • شما موافقت می‌کنید که شبکه مزایده‌گر، ممکن است حساب کاربری شما (یا هر بخش از آن) را بر اساس قوانین خود تعلیق کند و اگر شبکه مزایده‌گر معتقد باشد مفاد قوانین شبکه مزایده‌گر را نقض کرده‌اید یا مغایر با آن عمل کرده‌اید یا به دلیل عدم فعالیت طولانی، حساب کاربری شما را حذف کند. شما موافقت می‌کنید شبکه مزایده‌گر، ممکن است بنا به دلایلی (اعم از دستور قضایی و ...) فورا حساب شما و تمام اطلاعات و فایل‌های مرتبط را در حساب شما غیر فعال یا حذف کند.

تعهدات شبکه مزایده‌گر

  • شبکه مزایده‌گر این حق را برای خود محفوظ می‌دارد که در هر زمان خدمات یا بخشی از خدمات خود را بدون اطلاع قبلی تغییر دهد یا به طور دائم یا موقت خدمات خود را قطع کند. شما موافقت می‌کنید که شبکه مزایده‌گر در قبال هرگونه تغییرات، تعلیق یا قطع خدمات، مسئولیتی ندارد.
  • شرایط موجود در هر مزایده را به طور کامل بررسی کنید، شبکه مزایده‌گردر قبال اطلاعات ادعایی در خصوص کالاهای کارشناسی شده تا 24 ساعت پس از تحویل کالا پاسخگو خواهد بود و در غیر این صورت هیچ گونه مسئولیتی نخواهد پذیرفت.
  • شبکه مزایده‌گر مسئول اشتباه وارد کردن اطلاعات، خطای انسانی، اختلالات فنی، انتقال داده‌های از دست رفته، تاخیر، حذف، نقص در شبکه تلفن یا تجهیزات کامپیوتری، نرم افزار و یا هر ترکیبی از آن یا ناتوانی در دسترسی به وب‌سایت شبکه مزایده‌گر توسط کاربر یا سیستم ایشان نیست.

    تبصره: مگر در مواردی‌که که خطا از سوی شبکه مزایده‌گر صورت گرفته باشد.

  • تمامی پرداخت‌ها در شبکه مزایده‌گر، تنها از طریق حساب بانکی تایید شده شخص مزایده‌گر، قابل انجام می‌باشد. این عمل در جهت جلوگیری استفاده از مزایده‌گر به منظور مواردی مانند پولشویی و استفاده غیرقانونی و کلاهبرداری‌های اینترنتی می‌باشد.
  • سپرده برنده مزایده و همچنین سفته تضمین مزایده‌گزار در اختیار مزایده‌گزار خواهد بود و تنها زمانی که مزایده‌گزار و مزایده‌گر از طریق سامانه مزایده‌گر نسبت به تایید اتمام و تایید تکمیل فرایند مزایده و نقل و انتقال اقدام نمایند قابل آزادسازی خواهد بود.
  • شبکه مزایده‌گر متعهد می‌شود؛ کالاهای کارشناسی شده توسط کارشناسان خود را به صورت تضمین شده به مزایده بگذارد و در صورت مشخص شدن بروز خطا در کارشناسی کالاهای مورد مزایده تا 24 ساعت پس از تحویل کالا توسط برنده مزایده، خسارت و مابه‌التفاوت کالای مورد مزایده با کالای تحویل شده را به برنده مزایده پرداخت کند. لازم به ذکر است که مرجع تشخیص و داوری این مورد، نظر کارشناسان رسمی دادگستری خواهد بود.
  • تعهد خسارت مالی برای کالاهای
    • الف) از 0 تا 100.000.000 تومان به مبلغ 20.000.000 تومان
    • ب) از 100.000.000 تا 300.000.000 تومان به مبلغ 50.000.000 تومان
    • ج) از 300.000.000 تا 1.000.000.000 تومان مبلغ 75.000.000 تومان
    • د) از 1.000.000.000 تا 3.000.000.000 تومان مبلغ 250.000.000 تومان
    • ه) از 3.000.000.000 تا 6.000.000.000 تومان مبلغ 350.000.000 تومان
    • و) از 6.000.000.000 تا 10.000.000.000 مبلغ 500.000.000 تومان
    • ز) برای کالاهای با قیمت بالای 10.000.000.000 تومان تا مبلغ 1.000.000.000 تومان
    می‌باشد.
  • • برنده مزایده تنها 72 ساعت بعد از اتمام مزایده وقت دارد تا نسبت به تکمیل وجه مزایده برنده شده اقدام نماید، در غیر این صورت عدم تکمیل وجه توسط وی به منزله انصراف از مزایده بوده و نفر دوم به عنوان برنده مزایده معرفی شده و همچنین سپرده نفر اول به نفع مزایده‌گزار ضبط خواهد شد. همچنین دستگاه مزایده‌گزار متعهد می‌شود نسبت به پیشنهادات مبهم و مشروط و بدون سپرده و پیشنهاداتی که بعد از انقضای مدت مقرر در آگهی برسد ترتیب اثر ندهد.
  • کاربر مزایده‌گر جهت شرکت در مزایدات و یا ثبت آن باید اهلیت قانونی داشته باشد و در صورت عدم احراز صلاحیت قانونی در معامله، علاوه بر فسخ نتیجه مزایده و قرارداد، طرف خاطی ملزم به پرداخت معادل سپرده شرکت در مزایده به طرف دیگر خواهد شد.

    تبصره1: درصورتی‌که طرف خاطی شخص مزایده‌گر باشد پس از ضبط سپرده وی به نفع مزایده‌گزار نفر دوم به عنوان برنده مزایده انتخاب خواهد شد.

    تبصره2: در صورت امتناع شخص خاطی از پرداخت خسارت، شخص زیان‌دیده حق اقامه دعوا برای طرف مقابل را دارد.

  • یک روز قبل از برگزاری مزایده، امکان بازدید حضوری از کالای مورد مزایده وجود خواهد داشت؛ مزایده‌گر انی که سپرده شرکت در مزایده را واریز نموده اند می‌توانند از طریق هماهنگی با شبکه مزایده‌گر، اقدام به بازدید حضوری از کالای مورد مزایده نمایند.
  • در خصوص خودروهای تصادفی، برنده مزایده نهایتا تا 3 ماه کاری از زمان تحویل خودرو مهلت تعویض پلاک خواهد داشت و در صورت عدم تعویض پلاک، شبکه مزایده‌گر، هیچ گونه مسئولیتی در قبال برنده مزایده و یا هیچ شخص ثالثی نخواهد داشت و مزایده‌گزار مختار به پیگیری قانونی در خصوص توقیف خودرو و پلاک و یا هر اقدام دیگری خواهد بود.
  • با توجه به ارائه نتیجه کارشناسی کالاهای مورد مزایده، اعتراض نسبت به کالای دریافت شده، تنها تا 24 ساعت پس از تحویل کالا توسط برنده مزایده و به شرط احراز صحیح بودن اعتراض وی نسبت به کالای دریافت شده، قابل قبول بوده و خسارت وی مطابق با شرایط بیان شده توسط شبکه مزایده‌گر، پرداخت خواهد شد. مرجع حل اختلاف در این مورد کارشناسان رسمی دادگستری خواهد بود.
  • تضمین کارشناسی شبکه مزایده‌گر در خصوص موارد کارشناسی شده و اعلام شده در پروفایل کالا می‌باشد و در موارد دیگر،شبکه مزایده‌گر هیچ گونه تعهدی نسبت به مزایده‌گر و یا هیچ شخص ثالثی نخواهد داشت.
  • در خصوص مزایده خودرو، کارشناسی شامل کارشناسی فنی و بدنه خودرو خواهد بود هر گونه کسری در قطعات خودرو مانند (فندک، ضبط، باند و از این قبیل موارد) تحت تضمین کارشناسی خودرو نبوده و شبکه مزایده‌گر در این مورد هیچ گونه تعهدی نسبت به مزایده‌گر یا هیچ شخص ثالثی نخواهد داشت.

تعهدات مزایده‌گزار

  • مزایده‌گزار متعهد می‌شود به هیچ نحو و با تبانی هیچ شخص ثالثی با ارائه پیشنهاد کاذب اقدام به افزایش قیمت پیشنهادی کالای خود نکند.
  • مزایده‌گزار متعهد می‌شود از زمان انتشار اطلاعات مزایده خود توسط شبکه مزایده‌گر، تغییر و استفاده‌ای از کالای مورد مزایده نداشته باشد.
  • مزایده‌گزار متعهد می‌شود جهت تضمین عدم انصراف از فروش و تحویل کالای مورد مزایده پس از شروع مزایده و محرز شدن برنده مزایده، سفته ای به ارزش ده درصد قیمت پایه کالای خود به شبکه مزایده‌گر ارائه خواهد کرد که این سفته در صورت اعلام نتیجه مزایده و عدم تحویل کالای مورد مزایده، قابلیت پیگیری از طریق مراجع قضایی خواهد داشت.

تعهدات مزایده‌گر

  • خودرو و موتورسیکلت‌های مورد مزایده دستگاه‌های دولتی، بدون پلاک تحویل خریدار خواهد گردید و هزینه حمل و نقل خودرو از محل مزایده به عهده برنده مزایده خواهد بود.
  • تمامی هزینه‌های مربوط به تعویض پلاک و معاینه فنی خودروهای مورد مزایده، به عهده برنده مزایده خواهد بود.
  • مزایده‌گر جهت شرکت در مزایده، سپرده شرکت در مزایده را به طرق آنلاین یا آفلاین و مطابق با دستورالعمل‌های شبکه مزایده‌گر، واریز خواهد کرد و مادامی که این اقدام صورت نپذیرد، امکان پیشنهادد قیمت در مزایده برای این مزایده‌گر، غیر فعال خواهد بود.
  • مزایده‌گر متعهد می‌‌شود تنها به نفع خود از سامانه استفاده کند و درصورت برنده شدن انتقال مالکیت و همچنین نقل و انتقال مبالغ از ایشان به حساب ثبت شده به نام مزایده‌گر در شبکه مزایده‌گر صورت خواهد گرفت و در غیر این‌صورت شبکه مزایده‌گر هیچ گونه تعهدی نسبت به ادعاهای بعدی مزایده‌گر یا هر شخص ثالثی در این خصوص نخواهد داشت.
  • • در طول هر مزایده، مزایده‌گر در صورتی که ثبت پیشنهاد قیمت انجام نداده باشد و یا حداقل 3 نفر پس از ایشان پیشنهاد قیمت ارائه داده باشند، می‌تواند درخواست انصراف از مزایده را داده و فرایند مزایده را ترک کند؛ که در این صورت مطابق با دستورالعمل پرداخت سریع شبکه مزایده‌گر، سپرده ایشان به کیف پول حساب کاربری‌‌شان درشبکه مزایده‌گر واریز خواهد شد و قابل برداشت می‌باشد.
  • سپرده شرکت در مزایده متناسب با ارزش و قیمت پایه کالای مورد مزایده می‌تواند یک مبلغ ثابت بنابه تصمیم مزایده‌گزار و یا بین 2 تا 10 درصد قیمت پایه کالا باشد و تمامی مزایده‌گرها جهت شرکت در مزایده موظف به پرداخت سپرده مزایده می‌باشند.
  • مزایده‌گرها از زمان شروع مزایده امکان پرداخت سپرده جهت شرکت در مزایده را خواهد داشت.
  • بر اساس دستورالعمل ابلاغی نقل و انتقال خودرو، در صورتی که مزایده‌گر تمایل به دریافت سند قطعی خودرو داشته باشد، تمامی هزینه‌های دفترخانه به عهده برنده مزایده خواهد بود.

در خصوص ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی

  • در خصوص مزایدات ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی، قوانین و مقرارت شبکه مزایده‌گر مطابق با قوانین و دستورالعمل‌های سازمان مزایده‌گزار خواهد بود که قوانین مربوطه از طریق پروفایل کالا به اطلاع عموم خواهد رسید.
  • در خصوص مزایدات ارگان‌های دولتی و سازمان‌ها، برنده مزایده ظرف مدت 7 روز پس از واریز وجه کالای مورد مزایده، باید اقدام به تحویل کالای مورد مزایده بکند و در صورت عدم ترخیص خودرو، خسارت مطابق با دستورالعمل سازمان یا ارگان مزایده‌گزار پرداخت خواهد شد.
  • در خصوص مزایدات سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی، سازمان یا ارگان دولتی در خصوص قبول یا رد نتیجه کاملا مختار بوده و ظرف 48 ساعت کاری پس از مزایده، نسبت به قبول یا رد نتیجه مزایده اقدام خواهد کرد و در صورتی که نسبت به تغییر وضعیت مزایده اقدام ننماید، به منزله قبول نتیجه مزایده خواهد بود.
  • در خصوص دستگاه‌های دولتی مدت قبول پیشنهاد‌ها درمورد آگهی‌هایی که درداخل کشور منتشر می‌شود از تاریخ اولین نوبت انتشار از ده روز کمتر نخواهد بود و در مورد آگهی‌هایی که در خارج از کشور منتشر می‌شود از 60 روز کمتر نخواهد بود.

در خصوص مزایدات خودرو

  • در خصوص خودروهای مورد مزایدات شخصی، نهایتا تا 15 روز کاری پس از تحویل خودرو، مزایده‌گر موظف به تعویض پلاک خودرو خواهد بود و در صورت عدم تعویض پلاک، شبکه مزایده‌گر، هیچ گونه مسئولیتی در قبال برنده مزایده یا هیچ شخص ثالثی نخواهد داشت. مزایده‌گزار مجاز به پیگیری قانونی در خصوص توقیف خودرو، ضبط سپرده و فسخ قرارداد بدون هیچ گونه فرایند اداری و قضایی می‌باشد و در صورتی که برنده مزایده از تسلیم خودرو فوق و فسخ قرارداد ظرف مدت 48 ساعت امتناع کند، ید امانی وی نسبت به خودروی مذکور تبدیل به ید ضمانی شده و مزایده‌گزار حق اقدامات قانونی اعم از توقیف خودرو، استرداد آن و غیره را خواهد داشت. ضمنا برنده مزایده باید در ازای هر روز تاخیر نسبت به تعویض پلاک خودرو مورد مزایده، جهت تمدید مهلت وکالت تعویض پلاک روزانه مبلغ 250.000 تومان به مزایده‌گزار پرداخت کند.
  • کالاهای اوراقی و غیر قابل شماره گذاری، به صورت اوراقی تحویل برنده مزایده خواهد شد و این کالاها بنا بر دستور و مقررات سازمان مزایده‌گزار (امحاء شماره موتور یا شاسی بر اثر برش دادن یا سنگ گرفتن یا...) تحویل برنده مزایده می‌شود. همچنین این کالاها امکان شماره‌گذاری و یا استفاده عادی را ندارند.

قوانین برگزاری مناقصات

فصل اول ـ کلیات ماده

کاربرد

  • الف ـ این قانون به منظور تعیین روش و مراحل برگزاری مناقصات به تصویب می‌رسد و تنها در معاملاتی که با رعایت این قانون انجام می‌شود کاربرد دارد.
  • ب ـ قوای سه‌گانه جمهوری اسلامی ایران اعم از وزارتخانه، سازمان‌ها و مؤسسات و شرکت‌های دولتی، مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت، بانک‌‌ها و مؤسسات اعتباری دولتی، شرکت‌های بیمه دولتی، مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی (در مواردی که آن بنیادها و نهادها از بودجه کل کشور استفاده می‌نمایند)، مؤسسات عمومی، بنیادها و نهادهای انقلاب اسلامی، شورای نگهبان قانون اساسی و همچنین دستگاه‌‌ها و واحدهایی که شمول قانون بر آن‌ها مستلزم ذکر یا تصریح نام است، اعم از این‌که قانون خاص خود را داشته یا از قوانین و مقررات عام تبعیت نمایند نظیر وزارت جهاد کشاورزی، شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی گاز ایران، شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، سازمان بنادر و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع مدنی ایران، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و شرکت‌های تابعه آن‌ها موظفند در برگزاری مناقصه مقررات این قانون را رعایت کنند.
  • تبصره ـ نیروهای مسلح، تابع مقررات و ضوابط خاص خود بوده و از شمول این قانون مستثنا هستند.

تعاریف مناقصه

ماده 2 ـ تعاریف واژگانی که در این قانون به کار برده شده، به شرح زیر تعریف می‌شوند:

  • الف ـ مناقصه: فرایندی است رقابتی برای تأمین کیفیت مورد نظر (طبق اسناد مناقصه)، که در آن تعهدات موضوع معامله به مناقصه‌گری که کم‌ترین قیمت متناسب را پیشنهاد کرده باشد، واگذار می‌شود.
  • ب ـ مناقصه‌گزار: دستگاه موضوع بند «ب» ماده (1) این قانون که مناقصه را برگزار می‌نماید.
  • ج _ مناقصه‌گر: شخصی حقیقی یا حقوقی است که اسناد مناقصه و دریافت و در مناقصه شرکت می‌کند.
  • د ـ کمیته فنی بازرگانی: هیأتی است با حداقل سه عضو خبره فنی بازرگانی صلاحیت‌دار که از سوی مقام دستگاه مناقصه‌گزار انتخاب می‌شود و ارزیابی فنی بازرگانی پیشنهادها و سایر وظایف مقرر در این قانون را بر عهده می‌گیرد.
  • هـ ـ ارزیابی کیفی مناقصه‌گران: عبارت است از ارزیابی توان انجام تعهدات مناقصه‌گران که از سوی مناقصه‌گزار یا به تشخیص وی توسط کمیته فنی بازرگانی انجام می‌‌شود.
  • و ـ ارزیابی فنی بازرگانی پیشنهادها: فرایندی است که در آن مشخصات، استانداردها، کارایی، دوام و سایر ویژگی‌های فنی بازرگانی پیشنهادهای مناقصه‌گران بررسی، ارزیابی و پیشنهادهای قابل قبول برگزیده می‌شوند.
  • ز ـ ارزیابی مالی: فرایندی است که در آن مناسب‌ترین قیمت به شرح مندرج در ماده (20) این قانون از بین پیشنهادهایی که از نظر فنی بازرگانی پذیرفته شده‌اند، برگزیده می‌شود.
  • ح ـ ارزیابی شکلی: عبارت است از بررسی کامل بودن سند و امضای آن‌ها، غیرمشروط و خوانا بودن پیشنهاد قیمت.
  • ط ـ انحصار: انحصار در معامله عبارت است از یگانه بودن متقاضی شرکت در معامله که به طرق زیر تعیین می‌شود:

    1ـ اعلان هیأت وزیران برای کالاها و خدماتی که در انحصار دولت است.

    2ـ انتشار آگهی عمومی و ایجاب تنها یک متقاضی برای انجام معامله.

  • ی ـ برنامه زمانی مناقصه: سندی است که در آن زمان و مهلت برگزاری مراحل مختلف مناقصه، مدت اعتبار پیشنهادها و زمان انعقاد قرارداد مشخص می‌شود.

تعاریف مناقصه

ماده 3- طبقه بندی معاملات از نظر قیمت

  • 1ـ معاملات کوچک: معاملاتی که به قیمت ثابت است سال 1382 کمتر از بیست میلیون (20،000،000) ریال باشد.
  • 2ـ معاملات متوسط: معاملاتی که مبلغ مورد معامله بیش از سقف مبلغ معاملات کوچک بوده و از ده برابر سقف ارزش معاملات کوچک تجاوز نکند.
  • 3ـ معاملات بزرگ: معاملاتی که مبلغ برآورد اولیه آن‌ها بیش از ده برابر سقف ارزش مبلغ معاملات کوچک باشد.
  • تبصره 2 ـ مبلغ نصاب برای معاملات کوچک و متوسط مبلغ مورد معامله و در معاملات عمده مبلغ برآوردی واجد متقاضی معامله می‌باشد.

    تبصره 3 ـ مبلغ یا برآورد معاملات مشمول هر یک از نصب‌های فوق نباید با تفکیک اقلامی که به‌طور متعارف یک مجموعه واحد تلقی می‌شوند به نصاب پایین‌تر برده شود.

ماده 4- طبقه‌بندی مناقصه

ماده 4 ـ طبقه‌بندی انواع مناقصات

الف ـ مناقصات از نظر مراحل بررسی به انواع زیر طبقه‌بندی می‌شوند:

  • 1ـ مناقصه یک مرحله‌ای: مناقصه‌ای است که در آن نیازی به ارزیابی فنی بازرگانی پیشنهادها نباشد. در این مناقصه پاکت‌های پیشنهاد مناقصه‌گران در یک جلسه گشوده و در همان جلسه برنده مناقصه تعیین می‌شود.
  • 2ـ مناقصه دو مرحله‌ای: مناقصه‌ای است که به تشخیص مناقصه‌گزار، بررسی فنی بازرگانی پیشنهادها لازم باشد. در این مناقصه، کمیته فنی بازرگانی تشکیل می‌شود و نتایج ارزیابی فنی بازرگانی پیشنهادها را به کمیسیون مناقصه گزارش می‌کند و براساس مفاد ماده (9) این قانون برنده مناقصه تعیین می‌شود.

ب ـ مناقصات از نظر روش دعوت مناقصه‌گران به انواع زیر طبقه‌بندی می‌شوند:

  • 1ـ مناقصه عمومی: مناقصه‌ای است که در‌ آن فراخوان مناقصه از طریق آگهی عمومی به اطلاع مناقصه‌گران می‌رسد.
  • 2ـ مناقصه محدود: مناقصه‌ای است که در آن به تشخیص و مسئولیت بالاترین مقام دستگاه مناقصه‌گزار محدودیت برگزاری مناقصه عمومی با ذکر ادله تأیید شود.

فراخوان مناقصه از طریق ارسال دعوتنامه برای مناقصه‌گران صلاحیت‌دار [براساس ضوابط موضوع مواد (13) و (27) این قانون] به اطلاع مناقصه‌گران می‌رسد.

فصل دوم – سازماندهی مناقصات

ماده 5- اعضا کمیسیون مناقصه

  • الف ـ کمیسیون مناقصه از اعضا زیر تشکیل می‌شود:

    1ـ رئیس دستگاه مناقصه‌گزار یا نماینده وی.

    2ـ ذی‌حساب یا بالاترین مقام مالی دستگاه مناقصه‌گزار حسب مورد.

    3ـ مسئول فنی دستگاه مناقصه‌گزار یا واحدی که مناقصه به درخواست وی برگزاری می‌شود.

  • ب ـ در مناقصه مربوط به شهرداری‌‌ها، از سوی شورای شهر یک نفر به‌عنوان ناظر در جلسات کمیسیون مناقصه شرکت خواهد کرد.
  • ج ـ کمیسیون با حضور هر سه نفر اعضا مذبور رسمیت دارد و تمام اعضا مکلف به حضور در جلسه و ابراز نظر هستند. تصمیمات کمیسیون با رای اکثریت اعضا معتبر خواهد بود.
  • د ـ در مناقصات دو مرحله‌ای کمیسیون، مناقصه با حضور رئیس دستگاه مناقصه‌گزار تشکیل می‌شود.
  • هـ ـ اعضا کمیسیون مناقصات در شرکت‌های دولتی به انتخاب هیأت مدیره می‌باشد.

ماده 6- وظایف کمیسیون مناقصه

وظایف کمیسیون مناقصه اهم وظایف کمیسیون مناقصه به شرح زیر است:

  • الف ـ تشکیل جلسات کمیسیون مناقصه در موعد مقرر در فراخوان مناقصه.
  • ب ـ بررسی پیشنهادهای مناقصه‌گران از نظر کامل بودن مدارک و امضای آن‌ها و نیز خوانا بودن و غیرمشروط بودن پیشنهادهای قیمت (ارزیابی شکلی).
  • ج ـ ارزیابی پیشنهادها و تعیین پیشنهادهای قابل قبول طبق شرایط و اسناد مناقصه.
  • د) ارجاع بررسی فنی پیشنهادها به کمیته فنی بازرگانی در مناقصات دو مرحله‌ای.
  • هـ ـ تعیین برندگان اول و دوم مناقصه (طبق ضوابط مواد (19) و (20) این قانون).
  • و ـ تنظیم صورتجلسات مناقصه.
  • ز ـ تصمیم‌گیری درباره تجدید یا لغو مناقصه.

ماده 7- شکایت از مناقصه

ماده 7 ـ هیأت رسیدگی به شکایات به منظور رسیدگی به دعاوی بین مناقصه‌گر و مناقصه‌گزار هیأت رسیدگی تشکیل می‌گردد. اساسنامه هیأت رسیدگی به شکایات به تصویب مجلس شورای اسلامی خواهد رسید.

ماده 8- وظایف هیات رسیدگی به شکایت مناقصه

  • الف ـ رسیدگی به اعتراضات مربوط به اجرا نشدن هر یک از موارد این قانون.
  • ب ـ صدور رأی تجدید یا لغو مناقصه.
  • تبصره 1 ـ موارد زیر مشمول رسیدگی از سوی هیأت رسیدگی به شکایات نیست:

    1ـ معیارها و روش‌های ارزیابی پیشنهادها.

    2ـ ترجیح پیشنهاد دهندگان داخلی.

    3ـ اعتراضاتی که یک ماده پس از اعتبار پیشنهادها ارسال شده باشد.

    4ـ شکایات برندگان مناقصات پس از انعقاد قرارداد.

    تبصره 2 ـ آئین‌نامه اجرائی این ماده پس از تصویب این قانون و اساسنامه موضوع ماده (7) به پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و وزارت امور اقتصادی و دارایی به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.

فصل سوم- فرایند برگزاری مناقصات

ماده 9- چگونگی برگزاری مناقصه

تبصره 1 ـ موارد زیر مشمول رسیدگی از سوی هیأت رسیدگی به شکایات نیست:

  • الف ـ تأمین منابع مالی.
  • ب ـ تعیین نوع مناقصه در معاملات بزرگ (یک مرحله‌ای یا دو مرحله‌ای، عمومی یا محدود).
  • ج ـ تهیه اسناد مناقصه.
  • د ـ ارزیابی کیفی مناقصه‌گران در صورت لزوم.
  • هـ ـ فراخوان پیشنهادها.
  • و ـ ارزیابی پیشنهادها.
  • ز ـ تعیین برنده مناقصه و انعقاد قرارداد.

ماده 10- تامین منابع مالی

  • الف ـ انجام معامله به هر طریق مشروط بر آن است که دستگاه‌های موضوع بند «ب» ماده (1) این قانون به نحو مقتضی نسبت به پیش‌بینی منابع مالی معامله در مدت قرارداد اطمینان حاصل و مراتب در اسناد مرتبط قید شده باشد.
  • ب ـ موضوع پیش‌بینی منابع مالی و نحوه ضمانت تأخیر تعهدات برای انجام معامله باید به صراحت در شرایط و اسناد مناقصه از سوی دستگاه مناقصه‌گزار قید و تعهد شود.

ماده 11- روش‌ انجام مناقصه

مناقصه به طریق زیر انجام می‌شود:

  • الف ـ در معاملات کوچک، کارپرداز یا مأمور خرید باید با توجه به کم و کیف موضوع معامله (کالا، خدمت یا حقوق) درباره بهای آن‌ها تحقیق نماید و با رعایت صرفه و صلاح و اخذ فاکتور مشخص و به تشخیص و مسئولیت خود، معامله را با تأمین کیفیت به کمترین بهای ممکن انجام دهد.
  • ب ـ در معاملات متوسط، کارپرداز یا مأمور خرید باید با توجه به کم و کیف موضوع معامله (کالا، خدمت یا حقوق) درباره بهای آن تحقیق نماید و با رعایت صرفه و صلاح و اخذ حداقل سه فقره استعلام کتبی، با تأمین کیفیت موردنظر، چنان‌چه بهای به دست آمده مورد تأیید مسئول واحد تدارکاتی یا مقام مسئول همتراز وی باشد، معامله را با عقد قرارداد یا اخذ فاکتور انجام دهد و چنانچه اخذ سه فقره استعلام کتبی ممکن نباشد با تأیید مسئول تدارکاتی یا مقام مسئول همتراز وی، به تعداد موجود کفایت می‌شود.
  • تبصره ـ چنان‌چه مسئولیت واحد تدارکاتی برعهده کارپرداز واحد باشد امضای نامبرده به منزله امضای مسئول واحد تدارکاتی است. در صورتی که دستگاه اجرائی فاقد کارپرداز باشد می‌توان وظایف مندرج در این قانون را به متصدیان پست‌های مشابه سازمانی یا به مأمور خرید محول نمود.

  • ج ـ در معاملات بزرگ به یکی از روش‌های زیر عمل می‌شود:

    1ـ برگزاری مناقصه عمومی از طریق انتشار فراخوان در روزنامه‌های کثیرالانتشار.

    2ـ برگزاری مناقصه محدود.

ماده 12- ارزیابی کیفی مناقصه‌گران

  • الف ـ در ارزیابی کیفی مناقصه‌گران، باید موارد زیر لحاظ شود:

    1ـ تضمین کیفیت خدمات و محصولات.

    2ـ داشتن تجربه و دانش در زمینه مورد نظر.

    3ـ حسن سابقه.

    4ـ داشتن پروانه کار یا گواهینامه‌های صلاحیت، در صورت لزوم.

    5 ـ توان مالی متقاضی برای انجام کار در صورت لزوم.

  • ب ـ مراحل ارزیابی کیفی مناقصه‌گران به شرح زیر است:

    1ـ تعیین معیارهای ارزیابی و اهمیت نسبی معیارها.

    2ـ تهیه اسناد ارزیابی.

    3ـ دریافت، تکمیل و ارسال اسناد ارزیابی از سوی متقاضیان.

    4ـ ارزیابی اسناد دریافت شده و تعیین امتیاز هر یک از مناقصه‌گران و رتبه‌بندی آن‌ها.

    5ـ اعلام اسامی مناقصه‌گران صلاحیتدار به کارفرما و امتیازات و رتبه آن‌ها (تهیه لیست کوتاه)

    6ـ مستند سازی ارزیابی کیفی مناقصه‌گران.

  • ج ـ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور مکلف است با همکاری دستگاه‌های اجرائی حداکثر سه ماه پس از تصویب این قانون آیین‌نامه اجرائی ارزیابی کیفی مناقصه‌گران را با رعایت موازین مقرر در این ماده که بیانگر شاخص‌های اندازه‌گیری و روش ارزیابی مناقصه‌گران باشد تهیه و به تصویب هیأت وزیران برساند.

ماده 13- فراخوان مناقصه

  • الف ـ مفاد فراخوان مناقصه حداقل باید شامل موارد زیر باشد:

    1ـ نام و نشانی مناقصه‌گزار.

    2ـ نوع، کمیت و کیفیت بالا یا خدمات.

    3ـ نوع و مبلغ تضمین شرکت در مناقصه.

    4ـ محل، زمان و مهلت دریافت اسناد، تحویل و گشایش پیشنهادها.

    5ـ مبلغ برآورده شده معامله و مبانی آن (در صورتی که تعیین آن میسر یا به مصلحت باشد). در مواردی که فهرست بهای پایه وجود دارد، برآورد مربوط طبق فهرست یاد شده تهیه می‌شود.

  • ب ـ فراخوان مناقصه عمومی باید به تشخیص مناقصه‌گزار در دو تا سه نوبت حداقل در یکی از روزنامه‌های کثیرالانتشار کشوری یا استان مربوط منتشر گردد.
  • ج ـ مناقصه‌گزار می‌تواند علاوه بر موارد مذکور در بند «ب» این ماده از طریق سایر رسانه‌های گروهی و رسانه‌های ارتباط جمعی یا شبکه‌های اطلاع‌رسانی نیز فراخوان را منتشر نماید.
  • دـ در صورتی که نیاز به برگزاری مناقصه بین‌المللی باشد، با استفاده از تسهیلات اعتباری خارجی مطرح باشد، باید با کسب مجوزهای مربوط و با رعایت موازین قانون حداکثر استفاده از توان فنی، مهندسی، تولیدی و صنعتی و اجرائی کشور مصوب 12/12/ 1375 آگهی مربوط در یکی از روزنامه‌های کثیرالانتشار و حداقل یک نوبت در یکی از روزنامه‌های انگلیسی زبان داخل و یک مجله یا روزنامه بین‌المللی مرتبط با موضوع مناقصه، منتشر شود.

ماده 14- چک لیست اسناد مناقصه

اسناد مناقصه

  • الف ـ تمامی اسناد مناقصه باید به‌طور یکسان به همه داوطلبان تحویل شود.
  • ب ـ اسناد مناقصه شامل موارد زیر است:

    1ـ نام و نشانی مناقصه‌گزار.

    2ـ نوع و مبلغ تضمین مناقصه.

    3ـ محل، زمان و مهلت دریافت اسناد، تحویل پیشنهاد و گشایش آن‌ها.

    4ـ مبلغ پیش پرداخت و تضمین حسن انجام کار.

    5ـ مدت اعتبار پیشنهادها.

    6ـ شرح کار، مشخصات فنی بازرگانی، استانداردها، نوع، کمیت و کیفیت کالا یا خدمات.

    7ـ برنامه‌ریزی انجام کار یا تحویل کالا.

    8ـ معیارها و روش ارزیابی کیفی مناقصه‌گران.

    9ـ روش تهیه و مهلت مقرر برای تسلیم پیشنهادها و تعداد نسخه‌های آن‌ها.

    10ـ متن قرارداد شامل موافقت‌نامه، شرایط عمومی و خصوصی و ضمائم آن.

    11ـ صورتجلسات و توضیحات موضوع ماده (17).

    12ـ سایر اسنادی که به تشخیص مناقصه‌گزار لازم باشد.

ماده 15- چگونه در مناقصه شرکت کنیم؟

ترتیب تهیه و تسلیم پیشنهادها

  • الف ـ شرکت‌کنندگان در مناقصه پس از دریافت یا خرید اسناد باید پیشنهادهای خود را به ترتیب زیر تهیه و به مناقصه‌گزار تسلیم کنند:

    1ـ تهیه و تکمیل اسناد و پیشنهادها.

    2ـ تسلیم پیشنهادها در مهلت مقرر در فراخوان مناقصه.

  • ب ـ مهلت قبول پیشنهادها در مورد مناقصات داخلی و بین‌المللی از‌ آخرین مهلت تحویل اسناد مناقصه به ترتیب نباید کم‌تر از ده روز و یک ماه باشد.

ماده 16- شرایط پیشنهاد قیمت مناقصه

شرایط تسلیم و تحویل پیشنهادها

  • الف ـ هیچ یک از شرکت‌کنندگان در مناقصه، جز در موردی که در اسناد مناقصه پیش‌بینی شده باشد، نمی‌توانند بیش از یک پیشنهاد تسلیم کنند.
  • ب ـ شرکت‌کنندگان در مناقصه، اسناد مناقصه و پیشنهادهای خود را باید در پاکت‌های جداگانه لاک و مهر شده شامل تضمین (پاکت الف)، پیشنهاد فنی بازرگانی (پاکت ب) و پیشنهاد قیمت (پاکت ج) بگذارند و همه پاکت‌‌ها را در لفاف مناسب و لاک و مهر شده قرار دهند.
  • ج ـ مناقصه‌گزار موظف است در مهلت مقرر همه پیشنهادهای ارائه شده شرکت‌کنندگان را پس از دریافت، ثبت و تا جلسه بازگشایی، از پاکت‌‌ها صیانت نماید.
  • د ـ هرگونه تسلیم، تحویل، اصلاح، جایگزینی و یا پس گرفتن پیشنهاد باید به صورت قابل گواهی و در مهلت و مکان مقرر در اسناد مناقصه انجام شود.

ماده 17- توضیح اسناد مناقصه

توضیح و تشریح اسناد

  • الف ـ چنان‌چه شرکت‌کننده در اسناد مناقصه، ابهام یا ایرادی مشاهده کند، می‌تواند از مناقصه‌گزار توضیح بخواهد.
  • ب ـ توضیحات و پاسخ به پرسش‌های مناقصه‌گران و همچنین در صورت تشکیل «جلسه توضیح اسناد»، رونوشت صورتجلسه آن مطابق ماده (22) این قانون به‌طور یکسان برای همه شرکت‌کنندگان مناقصه‌گر ارسال خواهد شد.

ماده 18- شروع پیشنهادهای مناقصه

گشایش پیشنهادها

  • الف ـ پیشنهادهای مناقصه‌گران در زمان و مکان مقرر گشوده می‌شود.
  • ب ـ مراحل گشایش پیشنهادها به شرح زیر است:

    1ـ تهیه فهرست اسامی دریافت‌کنندگان اسناد، (پیشنهاد دهندگان)، حاضران و شرکت‌کنندگان در جلسه.

    2ـ بازکردن پاکت تضمین (پاکت الف) و کنترل آن.

    3ـ بازکردن پاکت فنی بازرگانی.

    4ـ بازکردن پیشنهاد قیمت و کنترل از نظر کامل بودن مدارک و امضای آن‌ها و کنار گذاشتن پیشنهادهای غیرقابل قبول در مناقصات یک مرحله‌ای.

    5ـ تحویل پاکت‌های فنی بازرگانی به کمیته فنی بازرگانی در مناقصات دو مرحله‌ای.

    6ـ تهیه و تنظیم و امضای صورتجلسه گشایش پیشنهادها توسط کمیسیون مناقصه.

    7ـ تحویل پاکت‌های قیمت و پاکت تضمین پیشنهادهای رد شده به مناقصه‌گزار برای استرداد به ذی‌نفع.

  • ج ـ در صورت برگزاری مناقصه دو مرحله‌ای، زمان و مکان تشکیل جلسه گشایش پیشنهادهای قیمت، در جلسه گشایش پاکت‌‌ها اعلام خواهد شد، این مدت فقط برای یک بار تا سقف مدت اعتبار پیشنهادها قابل تمدید است در این صورت پاکت‌های قیمت در یک لفاف لاک و مهر شده توسط دستگاه مناقصه‌گزار صیانت می‌شود. در مناقصات یک مرحله‌ای، پیشنهادهای قیمت بی‌درنگ گشوده و براساس ماده (20) این قانون، برنده مناقصه تعیین می‌شود.
  • د ـ دستگاه مناقصه‌گزار مکلف است از مناقصه‌گران یا نمایندگان آن‌ها جهت حضور در جلسه گشایش پیشنهادهای مالی دعوت نماید.

ماده 19- ارزیابی فنی پیشنهادها

  • الف ـ در مناقصات دو مرحله‌ای، مناقصه‌گزار موظف است براساس معیارها و روش‌های اعلام شده در اسناد مناقصه، ارزیابی کیفی مناقصه‌گران و ارزیابی فنی بازرگانی پیشنهادها را انجام و اعلام نماید.
  • ب ـ در صورتی که بررسی فنی بازرگانی پیشنهادها لازم باشد، نتیجه بررسی طی مهلتی که کمیسیون مناقصه معین می‌کند به جلسه بعدی کمیسیون حواله می‌شود و براساس گزارش کمیته فنی بازرگانی، پاکت‌های قیمت پیشنهاد دهندگانی که امتیاز فنی بازرگانی لازم را احراز کرده‌اند، گشوده می‌شود.
  • ج ـ هرگونه ارزیابی فنی بازرگانی، تنها پیش از گشودن پیشنهادهای قیمت مجاز است.
  • د ـ پاکت پیشنهاد قیمت‌ مناقصه‌گرانی که در ارزیابی‌های فنی بازرگانی پذیرفته نشده‌اند، باید ناگشوده بازگردانده شود.

ماده 20- ارزیابی مالی و تعیین برنده مناقصه

  • الف ـ هنگام ارزیابی مالی، مناقصه‌گری که مناسب‌ترین قیمت حائز شده باشد، به‌عنوان برنده اول اعلام خواهد شد و برنده دوم در صورتی اعلام می‌شود که تفاوت قیمت پیشنهادی وی با برنده اول، کم‌تر از مبلغ تضمین باشد. روش ارزیابی مالی باید در اسناد مناقصه به صورت مشروح با ذکر نحوه تأثیرگذاری ارزیابی فنی بازرگانی بر قیمت اعلام شود.
  • ب ـ پس از گشودن پاکت‌های قیمت، چنانچه بررسی قیمت‌‌ها و تجزیه‌ و کنترل مبانی آن لازم باشد، کمیسیون مناقصه می‌تواند بررسی آن را به کمیته فنی بازرگانی ارجاع نماید و کمیته فنی بازرگانی حداکثر ظرف دو هفته نتیجه ارزیابی و به کمیسیون مناقصه اعلام می‌کند.
  • ج ـ پس از گشودن پیشنهادهای قیمت، تضمین برنده اول و دوم، نزد مناقصه‌گزار نگهداری و تضمین سایر مناقصه‌گران بازگردانده می‌شود.
  • د ـ در مناقصات بین‌المللی، مناقصه‌گران داخلی نسبت به مناقصه‌گران خارجی ترجیح دارند. نحوه ترجیح مناقصه‌گران داخلی، در اسناد مناقصه قید خواهد شد. مناقصاتی که در آن‌ها رعایت این قاعده به مصلحت نباشد، باید از سوی شورای اقتصاد تأیید شود.

ماده 21- انعقاد قرارداد

  • الف ـ قرارداد با برنده مناقصه، باید پیش از پایان مدت اعتبار پیشنهادها منعقد شود. این مدت حداکثر برای یک بار و برابر مدت پیش‌بینی شده در اسناد مناقصه قابل تمدید است. بعد از عقد قرارداد تضمین پیشنهاد دهنده دوم مسترد می‌گردد.
  • الف ـ قرارداد با برنده مناقصه، باید پیش از پایان مدت اعتبار پیشنهادها منعقد شود. این مدت حداکثر برای یک بار و برابر مدت پیش‌بینی شده در اسناد مناقصه قابل تمدید است. بعد از عقد قرارداد تضمین پیشنهاد دهنده دوم مسترد می‌گردد.

فصل چهار- مقررات مناقصات

ماده 22- شرایط ارسال اسناد و مکاتبات مرتبط با مناقصه

ماده 22 ـ شرایط ارسال اسناد و مکاتبات ارسال یا اسناد مرتبط با مناقصه موضوع ماده (20) این قانون در صورتی معتبر است که فرستادن آن جز در موارد تغییر نشانی یا محل قبل تصدیق باشد؛ مانند پست سفارشی، تلگرام، تلکس و نظایر آن.

ماده 23- مستندسازی و اطلاع رسانی

  • الف ـ دولت موظف است ظرف مدت یک سال بانک اطلاعات و پایگاه ملی اطلاع‌رسانی مناقصات را ایجاد و اطلاعات و اسناد زیر را ثبت و نگهداری کند:

    1ـ فراخوان مناقصه.

    2ـ نام و مشخصات اعضا کمیسیون، مناقصه‌گران و حاضران در جلسات مناقصات.

    3ـ خلاصه اسناد مناقصه.

    4ـ روش و مراحل ارزیابی کیفی مناقصه‌گران و نتایج ارزیابی آن‌ها.

    5ـ صورتجلسات و نتایج ارزیابی‌‌ها.

    6ـ نام، مشخصات و نحوه انتخاب برنده یا برندگان مناقصه.

  • ب ـ مناقصه‌گزار موظف است اطلاعات موضوع بند «الف» این ماده و نیز همه اسناد مناقصه را به نحوی مطمئن بایگانی و نگهداری و نسخه‌ای از آن را برای بانک اطلاعات مناقصات ارسال کند.
  • ج ـ اطلاعات کلیه معاملات اعم از مناقصه و ترک منقصه ـ جز آن دسته از معاملاتی که به تشخیص هیأت وزیران باید مستور بماند ـ باید از طریق شبکه ملی اطلاع‌رسانی مناقصات در اختیار عموم قرار گیرد.
  • د ـ حداکثر شش ماه پس از تصویب این قانون، آئین‌نامه، اجرائی نظام مستندسازی و اطلاع‌رسانی مناقصات از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارائی تهیه و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.

ماده 24- مناقصه در چه شرایطی لغو می شود؟

ماده 24 ـ تجدید و لغو مناقصه

  • الف ـ مناقصه در شرایط زیر تجدید می‌گردد:

    1ـ کم بودن تعداد مناقصه‌گران از حد نصاب تعیین شده در اسناد مناقصه.

    2ـ امتناع برندگان اول و دوم مناقصه از انعقاد قرارداد.

    3ـ پایان مدت اعتبار پیشنهادها.

    4ـ رأی هیأت رسیدگی به شکایات.

    5ـ بالا بودن قیمت‌‌ها به نحوی که توجیه اقتصادی طرح منتفی گردد.

  • ب ـ مناقصه در شرایط زیر لغو می‌شود:

    1ـ نیاز به کالا یا خدمات موضوع مناقصه مرتفع شده باشد.

    2ـ تغییرات زیادی در اسناد مناقصه لازم باشد و موجب تغییر در ماهیت مناقصه گردد.

    3ـ پیشامدهای غیر متعارف نظیر جنگ، زلزله، سیل و مانند آن‌ها.

    4ـ رأی هیأت رسیدگی به شکایات.

    5ـ تشخیص کمیسیون مناقصه مبنی بر تبانی بین مناقصه‌گران.

  • ج ـ مناقصه‌گزار باید تجدید و یا لغو مناقصه را مطابق ماده (22) این قانون به آگاهی همه مناقصه‌گران برساند.

ماده 25- رسیدگی به شکایات مناقصه

  • الف ـ چنانچه هر یک از مناقصه‌گران نسبت به اجرا نشدن موادی از قانون برگزاری مناقصات اعتراض داشته باشد می‌تواند به بالاترین مقام دستگاه مناقصه‌گزار شکایت کند.
  • ب ـ دستگاه مناقصه‌گزار مکلف است در مهلت پانزده روز کاری از تاریخ دریافت شکایت، رسیدگی‌های لازم را به عمل آورده و در صورت وارد دانستن اعتراض، مطابق مقررات مربوط اقدام نماید و در صورتی که شکایت را وارد تشخیص ندهد، ظرف مهلت تعیین شده جوابیه لازم را به شاکی اعلام کند.
  • ج ـ در صورت عدم پذیرش نتیجه توسط شاکی، هیأت رسیدگی به شکایات موضوع را بررسی و رأی قطعی را طی پانزده روز اعلام خواهد کرد. در صورت اعتراض هر یک از طرفین، موضوع جهت رسیدگی قانونی به مراجع ذی‌صلاح ارجاع می‌شود و فرایند برگزاری مناقصه نیز روال معمول خود را طی خواهد کرد.

ماده 26- روش برگزاری مناقصه

ماده 26 ـ نحوه برگزاری مناقصه محدود مناقصه محدود با رعایت مواد (4) و (13) در موارد زیر برگزار می‌شود:

  • الف ـ وجود فهرست‌های مناقصه‌گران صلاحیتدار معرفی شده توسط مراجع ذی‌صلاح دولتی.
  • تهیه این فهرست با رعایت اصل رقابت بین تمامی مناقصه‌گران صلاحیتدار، برابر آیین‌نامه‌ای است که با پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

  • ب ـ وجود فهرست کوتاه مناقصه‌گران صلاحیتدار که طبق ماده (12) این قانون حداکثر دو سال قبل تهیه شده باشد.
  • در مناقصه محدود نیازی به انتشار آگهی (انجام ترتیبات موضوع بندهای «ب»، «ج» و «د» ماده (13) این قانون نیست.

ماده 27- ترک تشریفات مناقصه

ماده 27 ـ ترک تشریفات مناقصه در مواردی که انجام مناقصه براساس گزارش توجیهی دستگاه مناقصه‌گزار به تشخیص یک هیأت سه نفره مرکب از مقامات مذکور در ماده (28) این قانون میسر نباشد، می‌توان معامله را به طریق دیگری انجام داد و در این صورت هیأت ترک تشریفات مناقصه با رعایت صرفه و صلاح دستگاه ترتیب انجام این گونه معاملات و با رعایت سایر مقررات مربوط در هر مورد برای یک نوع کالا یا خدمت تعیین و اعلام خواهد نمود.

ماده 28- ترکیب هیات تشریفات مناقصه

ماده 28 ـ ترکیب هیأت تشریفات مناقصه ترکیب هیأت ترک تشریفات مناقصه موضوع ماده (27) این قانون در مورد دستگاه‌های موضوع بند «ب» ماده (1) این قانون به شرح زیر خواهد بود:

  • الف ـ در مورد معاملات واحدهای مرکزی دستگاه‌های موضوع بند «ب» ماده (1) این قانون معاون مالی و اداری و یا مقام مشابه وزارتخانه یا مؤسسه دولتی حسب مورد و ذی‌حساب مربوط یا مقام مشابه و یک نفر دیگر از کارکنان خبره و متعهد دستگاه‌ مربوطه به انتخاب بالاترین مقام دستگاه اجرائی ذی‌ربط.
  • ب ـ در انجام معاملات دستگاه‌های اجرائی که دارای اعتبارات استانی هستند در واحدهای خارج از مرکز دستگاه‌های موضوع بند «ب» ماده (1) استاندار یا نماینده او و بالاترین مقام دستگاه اجرائی در محل و حسب مورد ذی‌حساب یا مسئول امور مالی مربوط.
  • تبصره 1 ـ در دستگاه‌هایی که ذی‌حساب ندارند، بالاترین مسئول امور مالی، جانشین ذی‌حساب می‌باشد.

    تبصره 2 ـ هیأت ترک مناقصه در استانداری‌‌ها، استاندار یا نماینده و معاون ذی‌ربط استاندار و ذی‌حساب استانداری می‌باشد.

  • ج ـ در مورد انجام معاملات شرکتهای دولتی، مدیر عامل و یا بالاترین مقام اجرائی و حسب مورد ذی‌حساب یا مدیر مالی شرکت و یک نفر به انتخاب مجمع عمومی یا شورای عالی حسب مورد.
  • د ـ هیأت موضوع این ماده که در هر مورد بنا به دعوت بالاترین مقام دستگاه اجرائی ذی‌ربط و یا مقامات مجاز از طرف آن‌ها تشکیل می‌شود. با حضور هر سه نفر اعضا مربوطه رسمیت دارد و کلیه اعضا مکلف به حضور در جلسات هیأت و ابراز نظر خود نسبت به گزارش توجیهی دستگاه اجرائی مربوط در مورد تقاضای ترک مناقصه و همچنین نحوه انجام معامله موردنظر هستند لکن تصمیمات هیأت با رأی اکثریت اعضا معتبر خواهد بود.
  • هـ ـ در اجرای ماده (27) این قانون در صورتی که مبلغ معامله بیش از پنجاه برابر نصاب معاملات کوچک باشد، انجام معامله پس از تصویب هیأت‌های سه نفری موضوع این ماده حسب مورد با تأیید مقامات زیر مجاز خواهد بود:

    1ـ در مورد واحدهای مرکزی وزارتخانه‌‌ها و مؤسسات دولتی و شرکتهای دولتی، به ترتیب وزیر یا رئیس مؤسسه مزبور و در مورد شرکت‌های دولتی هیأت مدیره شرکت.

    2ـ در مورد دستگاه‌های اجرائی محلی تابع نظام بودجه استانی و در مورد معاملات مربوط به اعتبارات غیراستانی که توسط وزارتخانه‌‌ها و مؤسسات دولتی به واحدهای خارج از مرکز ابلاغ می‌گردد و همچنین در مورد مؤسسات دولتی مستقر در خارج از مرکز، استاندار استان مربوطه.

    تبصره ـ در مواردی که استاندار شخصاً در هیأت ترک منقصه موضوع این ماده شرکت کند و با نظر موافق صورتجلسه مربوط را امضاء نماید تأیید مجدد وی ضرورت ندارد.

    3ـ در مورد معاملات مربوط به قوه قضائیه، شورای نگهبان، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، دیوان محاسبات کشور و سایر مؤسسات دولتی که به صورت مستقل اداره می‌شوند و تابع هیچ یک از وزارتخانه‌‌ها و مؤسسات دولتی نیستند، به ترتیب رئیس قوه قضائیه یا حسب مورد یکی از معاونین منتخب وی، رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، رئیس دیوان محاسبات کشور و بالاترین مقام دستگاه اجرائی ذی‌ربط.

    4ـ در مورد معاملات مربوط به مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی بالاترین مقام اجرائی نهاد یا مؤسسه مربوط.

  • و ـ در اجرای بند «هـ» این ماده در صورتی که مبلغ معامله بیش از دویست برابر نصاب معاملات کوچک باشد انجام معامله پس از تصویب هیأتهای سه نفری موضوع این ماده تا پایان برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران منوط به تأیید شورای اقتصاد و پس از آن منوط به تأیید هیأتی مرکب از رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور (دبیر هیأت)، وزیر امور اقتصادی و دارائی و بالاترین مقام مذکور در بند «هـ» خواهد بود.

ماده 29- موارد عدم الزام به برگزاری مناقصه

ماده 29 ـ موارد عدم الزام به برگزاری مناقصه در موارد زیر الزام به برگزاری مناقصه نیست و دستگاه‌های اجرائی مندرج در بند «ب» ماده (1) این قانون می‌توانند بدون انجام تشریفات مناقصه، معامله مورد نظر را انجام دهند:

  • الف ـ خرید اموال منقول، خدمات و حقوقی که به تشخیص و مسئولیت وزیر یا بالاترین مقام دستگاه اجرائی در مرکز و یا استان و یا مقامات مجاز از طرف آن‌ها منحصر به فرد (انحصاری) بوده و دارای انواع مشابه نباشد.
  • ب ـ خرید، اجازه به شرط تملیک یا اجاره گرفتن اموال غیرمنقول که به تشخیص و مسئولیت وزیر و یا بالاترین مقام دستگاه اجرائی در مرکز و یا استان و یا مقامات مجاز از طرف آن‌ها با کسب نظر از هیأت کارشناسان رسمی دادگستری حداقل سه نفر و یا هیأت کارشناسان خبره مربوطه در صورت نبود کارشناسان رسمی انجام خواهد شد.
  • ج ـ خرید اموال منقول و غیرمنقول، کالا و خدمات با قیمت تعیین شده یا کم‌تر یا حقوقی که نرخ‌های آن‌ها از طرف مراجع قانونی ذی‌صلاح تعیین شده باشد.
  • د ـ تعمیر تجهیزات و ماشین‌آلات ثابت و متحرک و تأمین تجهیزات و ماشین‌آلات صرفاً جایگزین و مرتبط با تداوم تولید در واحدهای تولیدی به نحوی که شامل توسعه واحد نگردد به تشخیص و مسئولیت وزیر یا بالاترین مقام دستگاه جزئی در مرکز و یا استان و یا مقامات مجاز از طرف آن‌ها با رعایت صرفه و صلاح کشور.
  • هـ ـ خرید خدمات مشاوره اعم از مهندسی مشاور و مشاوره فنی بازرگانی مشتمل بر مطالعه، طراحی و یا مدیریت بر طرح و اجرا و نظارت و یا هر نوع خدمات مشاوره‌ای و کارشناسی.
  • آئین‌نامه اجرائی این بند جهت تعیین ضوابط، موازین و معیارهای خدمات مشاوره حداکثر ظرف سه ماه پس از تصویب این قانون به پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

  • و ـ خدمات فرهنگی و هنری، آموزشی و ورزشی و نظایر آن به تشخیص و مسئولیت وزیر یا بالاترین مقام دستگاه اجرائی که امکان برگزاری مناقصه مقدور نباشد با رعایت صرفه و صلاح کشور.
  • ز ـ خرید قطعات یدکی برای تعویض و یا تکمیل لوازم و تجهیزات ماشین‌آلات ثابت و متحرک موجود و همچنین ادوات و ابزار و وسایل اندازه‌گیری دقیق و لوازم آزمایشگاه‌های علمی و فنی و نظایر آن که تأمین آن با تشخیص بالاترین مقام اجرائی از طریق مناقصه امکان‌پذیر نباشد، با تعیین بهای مورد معامله از سوی حداقل یک نفر کارشناس رشته مربوط که حسب مورد توسط وزیر یا بالاترین مقام دستگاه اجرائی در مرکز و یا استان و یا مقامات مجاز از طرف آن‌ها انتخاب می‌شود.
  • ح ـ در مورد معاملات محرمانه به تشخیص هیأت وزیران به رعایت صرفه و صلاح کشور.
  • ط ـ خرید سهام و تعهدات ناشی از اجرای احکام قضائی.

ماده 30- نسخ قوانین

ماده (30) نسخ قوانین از تاریخ تصویب این قانون تمامی قوانین و مقررات مغایر دستگاه‌های مشمول این قانون منسوخ می‌گردد.

قانون فوق مشتمل بر سی ماده و ده تبصره در جلسه علنی روز سه‌شنبه مورخ بیست و پنجم فروردین ماه یکهزار و سیصد و هشتاد و سه مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 3/11/ 1383 با اصلاحاتی در بند «ب» ماده (1) و بند «ب» ماده (28) و ماده (30) و حذف بندهای «د»، «هـ» و جز (3) بند «ز» ماده (28) به تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام رسید.