خودرو تصادفی

ترخیص خودرو تصادفی جرحی از پارکینگ

ترخیص خودرو تصادفی از پارکینگ
ترخیص خودرو تصادفی جرحی از پارکینگ

تصادف جرحی به تصادفی گفته می­‌شود که در آن سرنشینان یک خودرو در اثر تصادف آسیب جسمانی دیده باشند. در این صورت ماشینی که باعث تصادف شده به پارکینگ منتقل شده و تا زمان دادگاه به‌عنوان مدرک و سند برای دادگاه در آنجا نگهداری می­‌شود.

در مقاله قبلی مزایده‌­گر درباره ترخیص خودرو از پارکینگ صحبت کردیم. از آنجایی که مراحل ترخیص خودرو از پارکینگ در تصادفات جرحی کمی متفاوت­تر است، در این مقاله می­‌خواهیم به ترخیص خودرو در تصادف­ی که پای جراحت یکی از سرنشینان در میان است و خودرو به دلیل تصادف جرحی توقیف می‌­شود، بپردازیم.

مراحل قانونی ترخیص خودرو تصادفی از پارکینگ

پس از تصادف جرحی باتوجه‌ به اینکه راننده متخلف کدام یک از قوانین راهنمایی رانندگی را نقض کرده است، خودروی وی به پارکینگ منتقل می‌شود و فرد مصدوم و آسیب‌دیده شکایت خود را به دادسرا یا کلانتری ارائه می­‌دهد تا روال قانونی آغاز شود.

هریک از طرفین می­توانند از طریق مشاوره با یک وکیل متخصص نسبت به دریافت حق و حقوق خود اقدام نمایند. فرد مصدوم در این شرایط خواستار دریافت دیه است و فرد متخلف باید با پرداخت مبلغ دیه، انجام مراحل قانونی و گرفتن تاییدیه از قاضی پرونده اقدام به دریافت خودروی خود نماید.

مراحل ترخیص خودرو تصادفی از پارکینگ

درصورتی که خودرو فرد مصدوم توقیف شده باشد وی می­تواند با طی مراحل مربوط به ترخیص خودرو از پارکینگ، خودروی خود را آزاد کند. اما فرد مقصر در تصادف تا قبل از حکم دادگاه نمی­تواند نسبت به ترخیص خودرو خود اقدام نماید.

در چنین شرایطی دوحالت برای ترخیص خودرو راننده مقصر وجود خواهد داشت:

1. ترخیص ماشین تصادفی با بیمه‌­نامه شخص ثالث

درصورتی که خودروی فرد مقصر دارای بیمه­‌نامه معتبر شخص ثالث باشد، می­تواند آن را به عنوان تضمینی برای پرداخت دیه به دادگاه ارائه داده و درخواست برگه تاییدیه خروج خودرو از پارکینگ را داشته باشد. قاضی پرونده با بررسی مدارک موجود و اعتبار آنها نسبت به رفع توقیف این خودرو تصمیم­‌گیری می‌­نماید. در واقع این بیمه­‌نامه به عنوان تضمینی برای پرداخت مبلغ دیه است و ضمانت می­‌کند که فرد مقصر خسارت بدنی وارد شده به فرد مصدوم را پرداخت خواهدکرد.

2. ترخیص ماشین تصادفی بدون بیمه­‌نامه شخص ثالث

در این شرایط روال اداری برای راننده مقصر طولانی­تر می­شود زیرا نمی­تواند به عنوان ضمانت پرداخت خسارت از بیمه­نامه استفاده کند و بنابراین امکان ترخیص خودرو برای وی تا زمان مشخص شدن مبلغ خسارت و پرداخت کامل آن وجود نخواهد داشت.

مدارک لازم جهت ترخیص خودرو تصادفی از پارکینگ

  • نامه کتبی مجوز ترخیص خودرو صادر شده از سوی قاضی پرونده
  • اصل و کپی کارت ملی و شناسنامه راننده و مالک خودرو، گواهینامه، بیمه شخص ثالث و کارت ماشین
  • اصل و کپی برگه پرداخت عوارض شهرداری
  • اصل و کپی برگه تسویه حساب خلافی خودرو
  • اصل و کپی برگ سبز خودرو
  • اصل و کپی­ صورت‌جلسه تصادف و خسارت وارد‌شده به خودرو از سوی افسر نیروی پلیس راهنمایی و رانندگی یا پلیس راهور

هنگام ترخیص خودرو باید تمامی این مدارک را به همراه داشته باشید. درصورتی که یکی از این مدارک را ناقص باشد پروسه ترخیص خودرو شما انجام نخواهد شد.

هزینه پارکینگ در تصادفات جرحی به عهده چه کسی است؟

درصورتی که ماشین فرد مقصر بیمه شخص ثالث داشته باشد، بیمه تمامی خسارت وارد شده به فرد آسیب دیده را پرداخت می‌کند.

هزینه‌های حمل جرثقیل و هزینه پارکینگ توسط بیمه پرداخت نمی‌شود و هریک از افراد باید این هزینه را بصورت جداگانه پرداخت کنند.  البته راننده مقصر بسته به توافق دو طرفه می­تواند تمامی هزینه‌­های پارکینگ فرد آسیب دیده یا بخشی از آن را پرداخت نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا