خودرو

توقیف خودرو و ترخیص آن از پارکینگ

توقیف خودرو و ترخیص ان از پارکینگ

توقیف خودرو به معنای خارج‌کردن خودرو از جریان ترافیک و نگهداری آن در پارکینگ است. توقیف خودرو به دلایل قانونی و به تشخیص مأموران راهنمایی رانندگی انجام می‌گیرد و تا تعیین تکلیف نهایی به پارکینگ منتقل می‌شود. البته مراجع قضایی و پلیس اخلاقی هم در برخی موارد خاص می­توانند درخواست توقیف خودرو را بدهند. در این صورت تغییر مالکیت خودرو امکان‌پذیر نیست و فروش خودرو ممنوع می‌شود.

پس از توقیف خودرو، مالک آن نسبت به ترخیص خودرو اقدام می­نماید که این کار معمولا با پرداخت هزینه­های مربوطه و ارائه مدارک لازم انجام می­شود و پروسه‌ای تقریبا طولانی و زمان­بر است.

لازم به ذکر است که ترخیص خودرو از پارکینگ فقط در صورتی امکان‌پذیر است که توقیف خودرو مقید به زمان خاصی نباشد. در غیر این صورت، مالک خودرو باید تا پایان مدت‌زمان توقیف منتظر بماند. همچنین تمام هزینه­ها از جمله حمل خودرو با جرثقیل و نگهداری خودرو در پارکینگ برعهده صاحب ماشین است.

دلایل توقیف خودرو

  • مصرف مشروبات الکلی یا استفاده از موارد مخدر
  • تصادفات خودرو که منجر به آسیب‌دیدگی یا فوت شده باشد
  • همراه‌نداشتن مدارک ماشین از جمله بیمه شخص ثالث و گواهی­نامه
  • پرداخت‌نکردن جریمه بالای 3 میلیون تومان
  • رانندگی با ماشین دارای پلاک غیرقانونی یا مخدوش
  • ارتکاب دو تخلف به‌صورت هم‌زمان
  • توقیف خودرو برای حجاب

استعلام وضعیت خودرو توقیفی

درصورتی‌که خودرو توسط جرثقیل و به دلیل پارک ممنوع به پارکینگ انتقال‌یافته باشد، از طریق پیامک به شما اطلاع‌رسانی خواهد شد. پس از دریافت پیامک، مالک خودرو با ارسال شماره پلاک اتومبیل (بدون حرف و کلمه ایران) به شماره 30005353 و یا تماس با پلیس 110 و ارائه اطلاعات خودرو، از پارکینگی که خودرو در آن قرار دارد مطلع می­شود.

اگر خودرو شما توسط افسر راهنمایی رانندگی توقیف شده باشد، می‌توانید اطلاعات پارکینگی که خودروی شما به آن منتقل می‌شود را از افسر جویا شوید.

ترخیص اینترنتی ماشین توقیفی

در حال حاضر برای ترخیص ماشین به‌صورت اینترنتی سامانه‌ای راه‌اندازی نشده است؛ اما برخی از مراحل ترخیص را می‌توان با درخواست رفع توقیف و ترخیص خودرو از طریق اپلیکیشن «پلیس من» یا «راهور 120» انجام داد.

با ورود به سامانه موردنظر و ثبت اطلاعات درخواست شده به همراه انجام احراز هویت، تطبیق اطلاعات انجام می‌گیرد. پس از بررسی مراحل انجام شده و تأیید صحت اطلاعات، ادامه مراحل به‌مراتب به مالک خودرو از طریق پیامک اطلاع‌رسانی خواهد شد و مالک می‌تواند بر اساس آن به پارکینگ موردنظر مراجعه کرده و با طی مراحل مربوطه، خودرو را تحویل بگیرد.

توقیف ماشین

هزینه‌ها و مدارک لازم برای ترخیص خودرو

  • اصل و کپی کارت ملی، گواهینامه، بیمه­نامه شخص ثالث و کارت ماشین
  • برگه ترخیص خودرو دریافت شده از پارکینگ
  • برگه سبز خودرو
  • برگه تسویه خلافی خودرو و عوارض شهرداری
  • وکالت‌نامه از صاحب ماشین توقیفی (اگر خودرو متعلق به شما نیست)

اولین و مهم‌ترین هزینه‌ای که لازم است برای ترخیص خودرو پرداخت شود، هزینه مربوط به نگهداری ماشین در پارکینگ و حمل جرثقیل است. پس از آن مالک خودرو باید نسبت به پرداخت هزینه‌های مربوط به خلافی خودرو و جرایم رانندگی، در صورت وجود، اقدام نماید.

پرداخت عوارض شهرداری نیز یکی دیگر از هزینه¬های مربوط به ترخیص خودرو است. مالکان خودرو سالیانه مبلغی را به‌عنوان عوارض خودرو به شهرداری پرداخت می‌کنند که ارائه برگه تسویه آن برای ترخیص خودرو الزامی است.

مراحل ترخیص خودرو از پارکینگ

متقاضی ابتدا باید به یکی از دفاتر پلیس + 10 مراجعه نموده و اقدام به پرداخت هزینه­های مربوط به ترخیص خودرو دراین دفاتر نماید و فیش آن را دریافت کند. پس از انجام مراحل ترخیص خودرو از پارکینگ در پلیس + 10 و دریافت فیش آن، مالک خودرو می­بایست با دریافت برگه توقیف خودرو از پارکینگ و مراجعه به مراکز ترخیص خودرو، مدارک خود را ارائه نماید تا مجوز خروج از پارکینگ صادر شود. پس از آن دوباره به پارکینگ موردنظر باز گردد تا خودرو خود را دریافت کند.

ساعت کاری مراکز ترخیص خودرو از ساعت 7 الی 14 روزهای شنبه تا چهارشنبه و ساعت 7 الی 12 روز پنجشنبه است.

دقت کنید: هنگام تحویل‌گرفتن خودرو حتما بدنه آن را چک کنید تا آسیبی به آن وارد نشده باشد. درصورتی‌که هنگام حمل ماشین صدمه‌ای به آن وارد شده باشد می‌توانید خسارت آن را از نیروی انتظامی دریافت کنید.

ترخیص خودرو تصادفی از پارکینگ

درصورتی‌که ماشین شما به دلیل تصادف جرحی و آسیب به سرنشینان خودرو به پارکینگ منتقل شده باشد مراحل ترخیص و مدارک موردنیاز آن اندکی متفاوت‌تر خواهد بود که در مقاله بعدی وبلاگ مزایده‌­گر به آن اشاره خواهیم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا