بدون شک مزایده یکی از هیجان انگیزترین روشها برای فروش کالا و خدمات است که فرصتهای بینظیری را برای خریداران و فروشندگان فراهم میکند.
در مقاله قبلی درباره کلیات مزایده و بهصورت خاص درمورد اینکه “مزایده خودرو چیست؟“ صحبت کردیم. اکنون میخواهیم بحث را گسترش دهیم و درمورد شرکت در مزایده و روشهایی برای افزایش شانس برنده شدن در آن صحبت کنیم.
استراتژی و دقت بالا دو اصل مهم برای شرکت در مزایدات هستند. در اینجا سعی میکنیم نکاتی را ارائه دهیم که با رعایت کردن آنها میتوانید تجربه بسیار خوبی از شرکت در مزایده کسب کنید.
1. پیگیری آگهیهای مزایده
در اولین قدم سعی کنید تا آگهی مزایدات مختلف را بهصورت مستمر پیگیری کنید. از زمان مزایدههای مناسب مطلع شوید تا آنها را از دست ندهید. برای مشاهده لیست این آگهیها میتوانید از وبسایت den.aucion استفاده کنید. این وبسایت بصورت روزانه لیست آگهیهای مزایده، مناقصه و استعلام را منتشر کرده و در اختیار شما قرار میدهد.
2. برنامهریزی برای مزایده
برای شرکت در یک مزایده از شرایط کلی آن اطلاع داشته باشید. به عنوان مثال زمان دقیق برگزاری مزایده را چک کنید تا به موقع برای شرکت در آن اقدام نمایید.
به یاد داشته باشید که قبل از برگزاری مزایده باید ودیعه شرکت در مزایده را پرداخت نمایید. این سپرده صرفا بصورت واریز مبلغ نیست و بسته به نوع مزایده ممکن است شامل درخواست ضمانت نامه بانکی، چک تضمینی و واریز وجه از طریق درگاه اینترنتی یا دریافت رسید بانکی باشد.
ضمنا همواره مطمئن شوید که در حساب بانکیتان مبلغی حدود ۱۰ درصد از قیمت کالای مزایدهای که قصد شرکت در آن را دارید، موجود باشد.
نکته مهم دیگر در بحث شرکت در مزایده، آگاهی از آنلاین یا آفلاین بودن آن است. درصورتی که مزایده بصورت حضوری برگزار شود، نیاز است که طبق ساعت خاصی در محل مزایده حضور داشته باشید و اگر مزایده بصورت آنلاین برگزار میشود، حتما قبل از شرکت در آن تمام قوانین و مقررات وبسایت برگزار کننده مزایده را مطالعه کنید تا دچار مشکل نشوید.
3. تهیه به موقع مدارک مزایدات
تهیه و ارسال مدارک مورد نیاز مزایده از جمله اقدامات بسیار مهم قبل از شرکت در مزایده است. به یاد داشته باشید که مهلت ارائه مدارک مزایده قابل تمدید نیست و عدم ارائه آنها در زمان مقرر به معنای کنار رفتن از مزایده و از دست دادن فرصت شرکت در آن است. بنابراین زمانبندی و آماده سازی این مدارک را در اولویت قرار دهید تا در اسرع وقت آنها را ارائه کنید و مشکلی در روند شرکت در مزایده برای شما بوجود نیاید.
4. ارزیابی مزایدات را فراموش نکنید
یکی از روش های موثر آشنایی با روند مزایده، پیگیری مزایدات درحال برگزاری و تحلیل نتایج آنهاست. با شرکت در چند مزایده که به مزایده انتخابی شما شباهت دارد میتوانید قیمت اولیه و قیمت نهایی فروش را یادداشت کرده و آنها را بررسی کنید.
انجام این کار شما را قادر میسازد که با بینشی نسبی در مزایداتی که قصد شرکت در آنها را دارید حضور پیدا کنید. همچنین قادر خواهید بود تا “قیمت خرید” و “قیمت کنار رفتن از مزایده” را برای خودتان تعیین کنید تا در روند مزایده پیشنهادهایی بالاتر از ارزش بازار ارائه ندهید.
فراموش نکنید که عملکرد لحظه آخر مهمترین بخش مزایده است. بهتر است شما طبق وضعیت و نوع کالا تصمیم بگیرید که پیشنهاد نهایی خود را چه زمانی ارائه دهید. البته این استراتژی ممکن است در حین مزایده و با توجه به شرایط آن تغییر کند که این کار خود به مهارت بالا، شناخت بازار و تجربه شرکت در مزایدات مختلف را دارد.
برخی از موارد ذکر شده نیاز به تجریه و زمان کافی برای موفقیت دارند. برای تکمیل راه حلهای ارائه شده میتوانید از مشاوره رایگان متخصصان مزایدهگر برای شرکت در مزایدات حضوری و آنلاین استفاده کنید.